20110502

Kisah Kita Sama Saja (^_^)

Bismillahirrahmanirrahim dan assalamua'laikum w.b.t ,,,,,(^_^)
Waaahhh,,,lama sudah tinggalkan blog nie,,,

Ya sebagai seorang yang baru mengenal dunia luar selain dulu dari pagi hingga petang hanya berada di sekolah, ana terus menerus meneroka dunia baru ini, dunia yang penuh dengan program,,, hehe~

Dalam menjalani setiap program, banyak yang ana pelajari, banyak yang ana ketemui dan banyak yang ana terokai. Dan yang paling menarik ialah banyak jiwa yang ana hayati. Masing2 mereka dengan kisah hidup mereka yang tersendiri. Masing2 dengan karenah mereka tersendiri. Tapi ada sesuatu yang ana tersentak sendiri, yang ana baru sedari.....

Rupa2nya kisah kita semua dalam menjalani hidup ini sama saja. Masalah dasar dan kisah sebenarnya hanya sama cuma berbeza dari cara kita hadapinya, berbeza cara kita luahkan dan berbeza orang2 yang berkaitan dengan kisah tersebut. Jika kita hayati dengan mata hati kita, apa yang berlaku kepada kita berlaku,sedang berlaku dan akan berlaku kepada orang lain juga.

Ingatlah jika kita serabut dengan bebanan kerja, ada juga manusia lain di penjuru bumi ini yang menghadapinya. Jika kita menghadapi konflik hidup maka ada insan lain di bumi ini yang menghadapinya. Jika kita menghadapi kesunyian maka ada orang lain juga yang menghadapinya. Setiap masa sepanjang zaman di setiap tempat, berjuta manusia di bumi ini rupa2nya berkongsi cerita dan kisah hidup yang sama pada objektifnya cuma yang berbeza ialah kita bukan orang yang sama. Unik bukan? Inilah salah satu keajaiban yang Allah ciptakan. Subhanaallah,,Maha Suci Allah Tuhan Yang Memiliki Segala Sesuatu, Yang Mentaqdirkan Segalanya Berlaku.



Oleh itu, setiap kali kita bersedih ingatlah ada insan lain juga yang bersedih dan mungkin saja lebih sedih dari kita. Saat kita merasa kehilangan sesuatu ingatlah ada juga insan lain yang merasainya. Saat kita merasa kesunyian seorang diri menghadapi dunia ini, ingatlah ada juga insan yang merasa begitu.





Apa2 pun teruskan hidup anda semua dengan cara anda sendiri,,sesungguhnya anda lebih mengenali dan memahami apa yang anda mahu dan perlu. Semoga kita semua rasional dan ceria dalam setiap langkah yang bakal diambil. Paling2 pun sampai satu tahap anda tidak tahu buat apa2, senyumlah x perlu kata2, sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban di minda insyaAllah! Ayuh semua jangan berduka terhadap dunia,,,ceria dan teruskan ceria.....(^_~)

No comments:

Post a Comment